Summa sidvisningar

måndag 12 april 2010

Livets Reflex


Så nu har det rullat på ett par dagar... Många funderingar över vad som har hänt mm. Men sak slår mig ganska så hår. Att folk verkligen orkar o bry sig så otroligt mkt. Istället för att kke luta sig tbx och fundera på vad det handlar om. Men det är väl så människor är uppbyggda inte vet jaa. Man kan se detta på besökar antalt på min blogg..Det har varit över 200 besökare på två dygn nu och det är inte bara min vänner som är inne o läser vad jag har för mig om dagarna.
det har kommit olika reflexer på vad som e sagt i tidningen mm. Men faktisk så har dom flesta varit att dom håller med mig i sak. Först får man frågan vad jag menade o sedan när man förklarar så håller dom med. Folk som inte går i skolan kommenterar vad som har hänt och säger att dom har samma saker. Det slog mig att vad folk vet om utanför skolan blundar man för eller lägger under mattan i skolan. Men hör man rykten och tar upp dem så får man aldrig ett riktigt svar, det är som o fråga politiker om dom tjänar pengar vid sidan om sina uppdrag. Eller om dom tycker att dom har för hög lön mm.

Men åter igen till debatten om vad som e skrivet o vad som var menat att det skulle stå....
Det är vinklat så att det SKA låta mera bryskt.. Men i ska o den röda tråden igenom är mina tankar. Öven Progg anvariga kan ju vara fel citerat osv.. men det jag fick ut av texetn var ett förnekande att det är skaer på g i skolan o att man inte har en aning om dem. kke lite som att struttsen drar ner skallen i sanden..inte vet jaa. För det vet ju alla som går på skolan hur våran ( eran) skolbåt sköts eller inte. Den båten ska vara ett föredöme för hur man ska jobba ombord på en båt och inte en fritidsgård för sjöelever. När rättades sjökorten sist..ta bara upp de.. så sitter man i skolan på lexar folk om hur viktigt det är med alla dokument osv. Man ska väl se till och itne kasta spjut i kovösen tycker jag. Fartyget skall kunna ta en inspektion vilken dag som klara den utan anmärkningar. Hur skulle det se ut om körskolan åkte runt med bilar som det är körförbud på.. Lite av samma sak anser jag. Ja ja nog om det ..nu e det mat på g o Lövet ska utfodras..Han får en stor portion av spagetti o köttfärssås idaa

Må väl o ta hand om varandra.....

11 kommentarer:

  1. Alla som väljer att gå på Ålands sjökaptensskola kastar sina pengar i sjön.

    Ett ständigt hattande mellan olika ämnen, lärarare som läser innantill i läroböcker på de obligatoriska lektionerna och framförallt en skola där man inte kan framföra sin mening utan att bli syndbock... DET är högskolan på Åland i ett nötskal.

    Varför är det så få som tar sin slutliga examen på Åland? Hur kommer det sig att så många åländska kaptenselever väljer att byta till Åbo, Kalmar eller Chalmers varje år?

    Dags för förändring, om de vill få fler elever till sin så otroligt fina sjöfartshögskola som ligger i den mest finaste maritima miljö man kan tänka sig

    SvaraRadera
  2. Kunde inte ha sagt det bättre själv.....

    SvaraRadera
  3. Att anonymt harva ur sig saker betyder ingenting, tycker att det är mycket tyckande i denna blogg men mycket lite fakta.
    Att så många byter skola behöver inte betyda det anonym påstår! och vi har många elever som kommer från de skolorna hit!
    Förra året var ett rekordår för antalet sökande till HAs sjöfartsutbildning.
    Antti du får ursäkta att jag är Anonym men är rädd för repressalier ;) Du har mycket energi, bara du skulle ha satt dem på studier ist för bull shit, både i skolan och utanför!
    Lycka till någon annanstans!

    SvaraRadera
  4. Att anonymt harva ur sig saker betyder ingenting, tycker att det är mycket tyckande i denna blogg men mycket lite fakta.
    Att så många byter skola behöver inte betyda det anonym påstår! och vi har många elever som kommer från de skolorna hit!
    Förra året var ett rekordår för antalet sökande till HAs sjöfartsutbildning.
    Antti du får ursäkta att jag är Anonym men är rädd för repressalier ;) Du har mycket energi, bara du skulle ha satt dem på studier ist för bull shit, både i skolan och utanför!
    Lycka till någon annanstans!

    SvaraRadera
  5. Jag e inte den som ställer till med repressalier.. man får tycka vad man vill anser jag. Bara man kan stå för det och det e helt ok. Och jag vet vem det är som har skrivit det första i denna rad. Och det räcker för mig.

    Jag surrade med en F.D elev från denna skola o vi delade uppfattning om det hela. Allt är så segdraget..Gå i skolan för att sitta av tiden är fan inte kul- Ma kan lika bra vara hemma o läsa igenom sakerna o dra in o tenta av skiten...... Nää jag ser fram emot Kalmar nu som fan. Är bra laddad.. men det finns vissa saker med klarma som e jobbiga med.. fast inte lika störande som här.

    Tack

    SvaraRadera
  6. "Bara man kan stå för det och det e helt ok."
    Vet skolan att det var du som blev intervjuvad? Tänker du stå för det du sagt och berätta det för dem?

    SvaraRadera
  7. Självklart står jag för vad jag säger.. inte som många andra ( back stabbers) som sitter o gnäller i ryggen på folk.... jag har absolut nada o dälja

    SvaraRadera
  8. Så du tänker berätta för dem?

    SvaraRadera
  9. till anonym 20.41!

    jo dom vet!

    SvaraRadera
  10. Hej anonym!

    Jag antar, att det även var mig du vände dig till.

    Jag gjorde den frågeställning:

    "Varför är det så få som tar sin slutliga examen på Åland? Hur kommer det sig att så många åländska kaptenselever väljer att byta till Åbo, Kalmar eller Chalmers varje år?"

    Det här är SANNA frågor som borde klaras upp.Det måste ju finnas en eller två orsaker till detta?

    Sen påstod jag:

    "Ett ständigt hattande mellan olika ämnen, lärarare som läser innantill i läroböcker på de obligatoriska lektionerna etc etc"

    Detta var inte bara ett påstående. Det var där var ren fakta och en bitter sanning! Tyvärr, och jag tror nog det är fler än mig och blogginnerhavaren som kan hålla med mig på det påståendet. Och det intressanta är, att det är inte bara jag och Antti som säger så. Det pratas ganska mycket skit om den skolan i korridorerna, och det är ganska mycket gnäll på hur mycket som är fel där.

    Ålands sjöfartshögskola är en mycket unik och fin högskola. Den ligger i en perfekt maritim miljö. Skolan är liten, och det är lätt att lära känna och få kontakt med sina lärare. Det är bra närhet och kontakt med olika rederier, och Åland är också en mycket fin plats att vistas på. Och dessutom får eleverna första året lära sig däcksarbetet, vilket är ett stort plus om man jämför men de svenska sjöfartshögskolorna. Här har de utan tvekan många poäng.

    MEN:

    När man tittar närmare på undervisningen, upplägget och genomgången av många ämnen, så håller inte skolan måttet. Det är vad JAG tycker.

    Gnälla på lärare samt skollednning är ganska vanligt fenomen för elever som har det svårt i studierna, men man måste väl kunna sätta gränser!

    Hur många av de sökande som blev antagna förra året kommer att stanna kvar till slutet?

    SvaraRadera
  11. Hej alla glada sjökaptensaspiranter!

    Vilken härlig och glad skolstämning det är så här till våren? Högskolan på Åland måste vara vänskapens högnäste!

    Jag gjorde en frågeställning i mitt förra inlägg:

    Varför är det så få som tar sin slutliga examen på Åland? Hur kommer det sig att så många åländska kaptenselever väljer att byta till Åbo, Kalmar eller Chalmers varje år?

    Det är är frågor på sanna fakta som borde redas ut. Sen påstod jag också:

    Ett ständigt hattande mellan olika ämnen, lärarare som läser innantill i läroböcker på de obligatoriska lektionerna etc etc

    Och det där är inte bara ett påstående. Det är ren fakta och bitter sanning. Det är inte bara jag och Antti som tycker så här. Det gnälls ganska friskt ute i korridorerna.

    Ålands högskola är otroligt fin och unik, speciellt när man tittar på dess läge i skärgården, skolans storlek och skolans otroliga kontaktnät med diverse rederier.

    Men:

    Tittar man på närmare på undervisingen och kurserna praktiskt, och sedan jämför detta med planeringen och upplägget så är det inte mycket ordning och struktur.

    Att gnälla på lärare och skolledning är ett mycket vanligt problem för elever med svårigheter i studierna, men man måste väl ändå kunna sätta gränser.

    SvaraRadera