Summa sidvisningar

torsdag 16 oktober 2008

Sju dagar lika många tankar


Morron Världen.. och andra.
Ja då var veckan på Amorella över. Måste säga att det var mkt bättre än jag trodde. I o f så hade jag inte så mkt förväntningar, ville inte sätta in skorna i hyllan innan jag var hemma om man säger så. Har fått höra att färjorna är ett flytande stress moment, men det stämmer inte alls. Jag började jobba kl 7 men man gjorde nada innan man kom in till Åbo. Jag gick ner till Poppen o var standby för o lägga till. Sedan var det o se till att tömma bildäck så fort man kunde för att kunna lasta det igen. Sedan var det dags för lite fika eller 30 min rodel ifall man ville. Och så rullade det på. Båsen kom med lite jobb, det var antingen måla ngt eller o spela Samhalls curling fram till lunch. Kl 14 var det dags o lägga till i Mariehamn för att lassa lite o lossa mindre, fika lite till o jobba fram till kl 16. Efter kl 16 var det frivakt o den varade till kl 19. Då var det dags o göra en runda på däck o kolla så allt var juste o sedan standby för o lägga till i Stockholm.
Kl 0215 i söndags natt blev jag väckt av ett M.O.B larm, man över bord! Då var det en kille som hade hoppat från Galaxy o det var dags o leta efter honom ute på Ålandshav. Klär på mig lång kalsingar o ett varmt underställ o beger mig upp på däck 11 där vi har samlings stationen. Klär på mig överlevnadsdräkt o hjälm, hanskar mm. Sedan sätter sig Olof, Kim samt jag i FRB o firas ned i vattnet för att börja söka efter killen. Vi letar i nästan två timmar i grov sjö o mörker utan resultat.
Chansen att överleva är mkt lite, nästan lika liten som att Södertälje skulle bli av med alla socialbidragstagare. Tänk ett fall på 15 m i 20 knop. När du landar så tappar du säkert andan o det första du får är en kallsup av 5 gradigt vatten. Överlever du det så har du temperaturen i vattnet som ger dig max 5min innan kramper börjar o uppstå. Sist men inte minst så har vi propellrarna som suger så mkt vatten att det skulle fylla Anna Books pattar på 5 min. Så nej vi hittade nada under den tiden. Det var en helikopter samt två båtar från kustbevakningen, sjöräddningen från Åland o en grupp ifrån Silja Galaxy som deltog i sökandet.
Så efter två timmar ger vi upp o beger oss till Amorella igen för att bli upp hissade till fartyget. Jag går fram emot fören för att kroka fast fångstlinan som hänger ner ifrån Amorella. Lägger mig över fören för att inte stå upp i båten med alla vågor samt strömmarna som Amorella skapar. Så kommer det en våg som slår upp mot mitt bröst där jag har min radioapparat i innerfickan samt den ena gaspatronen till flytvästen. Shit jag trodde mina ribbs skulle ge vika där, satan vad om det gjorde azzå. Det var bara o bita i tills vi var säkrade o upp på fartyget igen. Och sedan lägga sig på däck o kvida lite.
Jag ifråga sätter starkt ifall man ska stanna upp o leta efter en person som hoppar själv? Med dom oddsen o överleva o vad allt kostar samhället för en idiot som inte kan göra det på ngt annat sätt. Eller tänker jag helt fel nu? Ska alla ombord bli försenade för det puckot.. är det rätt? Får vi upp honom kke han gör det igen o.s.v. med ngt annat sätt..! Man hoppar ju inte om man inte vill så att säga.
Nu e det dags för mig o packa lite innan jag ska bege mig till Sverige igen på Pernillas kalas
Ps Hopp o hej

2 kommentarer:

  1. Jaa du ...vad ska man säga...otäckt är det iaf! Å hur gick de me "ribsen" förresten?? Ska ja blååsa??? :op

    Kram vännen

    SvaraRadera
  2. Men gud va obehagligt,men klart man måste stanna å leta så gott dt går, ja menar många blir puttade utan att nån sett nått, elr av andra orsaker rammlar överbord.
    Tur ja håller mig inom hus gillar inte att va på deck med berusadt folk...hua hua.
    Men klart kul ´skulle dt va att åka´med i båten du styr....
    Skepp o hoj oboy
    Tilly :)))))

    SvaraRadera