Summa sidvisningar

tisdag 30 mars 2010

Påsken Närmar Sig


Hyvää Poski som man säger på denna sida av pölen eller inte. Japp det är ny Syrianerna har Södertälje i sitt våld, man lägger om skolgången för att det skall passa med deras religion. Politikerna har gått med på detta pga att i Sverige har man Religionsfrihet enl grundlagen. Men vad är religionsfrihet? Har ni tänkt på vad det ordet betyder..? Man hör det offta men man kke bara tänker på att det e väl bäst för alla att vara till lags i grundlagen. Fråga din närmsta vad den tänker på när du frågar vad som är religionsfrihet. Inget är självklart i den meningen va? För mig är det att man har rätten att utöva sin religion i Sverige men staten har ingen rättighet att se till att ni ( dom) kan göra det. Det måste ju betyda att skollagen går före religionsfriheten eller hur. Så barn som är borta ifrån skolan pga religion är olovlig frånvaro = skolk i min mening. Jag skulle aldrig få politiskt ledighet från jobbet o fira Finlands självständighet, men dom skulle inte vilja ha mig på jobbet med finsk musik o mitt finska firande kke. men nu e det inte så att man sätter sig o lyssnar på tango och super sig redlös den dagen. Den dagen sker i all stillhet för min del. jag tänder ett ljus för dem som stupade o hjälpte till under kriget emot ryssen. När jag bodde i Sverige eller när jag har chans så åker jag till finska kyrkan i gamla stan o tänder ett ljust vid minnes stenen.

Så slår det mig..var fan kommer ordet rammadam ifrån..är det när självmordsbombaren har skrikit "allah aktarr" o kör in i en ambassad o spränger sig själv i bitar. Undra om det finns speciella pussel i Irak mm. Man kan beställa en ensam kille i 300 bitar, så får man pussla ihop honom helt enkelt. Men fan det måste ju ta ett slut på leken någon dag. man snackar om att integrera invandrare i det svenska, men man ger dom ledigt över påsken o ser till att alla svenska ska vara lediga från skolan under den tiden med. Tror inte att det skulle ha hänt i Finland i alla fall. Dom hade väl sagt att antingen e du i skolan eller så får du frånvaro och samma sak på jobbet. Vad skulle hände om jag startade en religion o sedan säger jag att mina ungar ska vara hemma från skolan varje måndag, för då ska man vila upp sig efter söndagen så att man kan jobba satan på tisdagen. Det skulle knappt hålla va... men fan vi har ju religionsfrihet eller??

Ps på ngt sätt så skulle jag vilja komma tbx till tälje.. men det går fan inte ha ngt växa upp där...saknar det gamla med tälje

Foto: Axel Eliasson ur min saml.
Saltsjöhamnen 1929 med S/S Ejdern bakom skutorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar