Summa sidvisningar

tisdag 14 april 2009

Morron efter halva tiden..


Nu har mera än halva tiden rullat iväg. Tre veckor av in och ut farande i Ryssland, tre veckora av in och utfarande i Borgå. Men nu hoppas vi på turer söder ut, emot Tyskland o Holland. Om vi kommer till Tyskland så funderar jag på o bryta mitt öl löfte o gå i land för o ta en kall bira. Jag tror att det finns en sjömanslag som e skriven på tidigt 1600 tal att man måste in o ta en birk när man kommer till Tyskland, annars får man termiter i träbenet och klipulver i ögonlappen. och fågel fan på axeln börjar o rabbla upp texter ur Röda rummet eller ngt annat skoj.


Nu detta dygn så har jag fått ca 3 timmar sömn, anlöp med avgångar o sjövakter, förberedelser av lassning o lossning.. då blir det så illa. Men ajg hann med ett styrke pass igår kväll innan det var dax o jobba igen. Vi fick först en tid till midnatt o skulle ligga för ankars i 5 timmar. Men som vanligt i shipping så ändras allt väldigt snabbt o allt skall ske på en gång. Vi låg till ankars i 50 min istället för fem timmar. Så när allt var färdigt så spretade spindeln midnatt o jag skulle få sova. Purrning kl 0330 igen för och jobba 0400. I dom hära modärnatiderna önskar man att man var digital. Etta eller nolla bara. När det e dax o vakna slårman på o man e en etta o sova blir man en nolla o det tar en milli sekund så är man på djupdals semester i kvartinge. Men det kan man glömma på en gång. Istället så programerar man in tvättprogram 6 o snurrar en kvart höger var o en kvart vänster varv och sedan lyfta på täcket för att torktummlarn har släppt ut värme.


Nä nu ska jag ta o försöka o åka till kvartinge i ett par timmar i alla fall...!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar