Summa sidvisningar

fredag 21 maj 2010

Två Stolar



Japp då är man på paltts i Usala igen då.... Svettbollen orkar inte riktigt titta fram så Rosè vinet får vara kvar i kylen ett par dagar till. Längtar bra mkt nu efter att få ta en filt o lägga sig på gräsmattan och avnjuta en stor port sushi o ett par goda glas Rosè med Beckis.

Vi tog en lite road tripp till Halmstad förra helgen. Beckis ville visa upp bokskogen utanför Båstad. Shit vilken upplevelse azzå, sådan djup grön färg och den doften. Har ni vägarna förbi så måste ni bara svänga in där o strosa runt.

jag var i samtal med SUI igår, det är dom som handhar praktikplatser för sjöstuderande i Sverige. När jag pluggade i Mariehamn så halkade vi Svenska medborgare in på ett bananskal. Men nu så får jag inte någon praktikplats för jag tillhör Åland. jag har varit o kontakt med rederiet och dom säger att jag är välkommen ifall det är ok med SUI. Men SUI säger att jag kommer sist ner på listan när det gäller praktikplatser. SUI sade även att när jag kommer till Kalmar så skall jag söka på nytt och då så ska jag få en plats. I Finland så är det inga problem och få en praktikplast om man jobbar gratis så att säga. När man är bokad via SUI i Sverige så har man en praktik lön så att man klarar hyra osv. I Finland så får man jobba och räkna det somn praktik, Bra på vissa sätt och dåligt på andra. Nackdelen med det blir väl när man måste lägga krutet på att ha sin styrmanspraktik o knega gratis eller att kombinera det med ett matros jobb ombord. Det ger ju att man inte få den kunskapen man ska ha som styrman. Men men det löser sig nu till hösten i alla fall, då ska jag få mina sista veckor av styrmanspraktik i alla fall. För jag känner att det finns så mkt mera o lära än det som har givits ut i skolan på Åland. Nu e det mat dax här i Usala...

Ta hand om er och andra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar