Summa sidvisningar

fredag 14 mars 2008



Så nu har det gått lite över en månad ombord och jag trivs like hell. Dagarna bara rullar på och stämningen ombord är mkt bra. Jag har turen som har en överstyrman som har mkt humor. Vi garvar mkt på kvällarna på bryggan och rinner tiden bara iväg. Jag får köra mkt båt o har fått bli lite varm i kläderna..Det är faktisk lite maxat o köra en båt på 130m o 12 tusen ton bränsle ombord. Styrningen sker via en liten ratt om man vill ändra kurs via autopiloten eller manuellt via ett vred som har storleken av en större muffins =)..!
Vi har hunnit och vara i England o jag tog mig en ledig dag för att åka in till London o kolla runt lite. Passade på och shoppa lite kolla på olika sevärdigheter. Buckihamn Palace, Pick Up A Nwe Deli Cirkus ( mkt indier där ) Big Ben, Tower Bridge mm. Det fanns mkt historia längs Themsen med alla skytte torn från 2:a världskriget som stod som spöken ute i vattnet. Bilden av England var det som jag trodde. Mkt industrier som spydde ut en massa rök..kolkraftverk som pruducerade ström mm.. Så omodärnt på ngt sätt tycker jag…! Husen var fallfärdiga, dålig kvalite på byggnderna osv.. Skulle inte vilja bo där =/
Efter England så styrde vi mot Rotterdam och det var yttligare en strålande dag med vår iu luften. Jag satt på däck med kortärmat ( finns ingen bild..då är det utan kortärmat ) och en kopp kaffe i ena handen. Rotterdams hamn sträcker sig 5.2 mil längs stadens utkant..så det var ganska så stort område.Jag gillade Rotterdam bättre än London måste jag säga. Det var mkt snyggare o inte lika grått. Mkt av Rotterdam belv förstört under kriget, men en del är lämnad oröd pga att tyskarna hade tänkt och bosätta sig i det området. Jag var och besökte Svenska sjömanskyrkan i Rotterdam som låg i det gamla området. Det var Svenska kyrkan som ordnade med lift in till Rotterdam från båten. En mkt stor service från deras sida måste jag säga.
Från Rotterdam så seglade vi mot Finland igen. Det var storm i England o Sverige o vi var mitt emellan lågtrycken med ett stort högtryck..och den ekvationen ger en kopp kaffe i handen o solning på däck. Den resan tar ca 4/5 dagar och e mkt skön, det bli en helt annan stämning ombord när man kommer ut till havs igen, ingen stress på att lasta o lossa osv.
Nu har vi lossat i Porvoo och ligger ute på redden för att vädra våra tankar inann vi ska in igen för att lasta bränsle igen. Vädringen gör man pga att det inte ska bli någon cross kontanimation av prudukterna och i värsta fall åker man på och spola dem med munstycken som sitter i tankarna topp.
Jag sitter anakrvakt på bryggan för att kolla så att vi inte driver samt så att ingen kör på oss osv.
Vi fick en ny kock igår o rykterna säger att han ska vara riktigt bra, så nu får man se hur det går med deffen ahaha. Det doftar nybakta bullar i hela båten idag..så det lutar nog åt lite bullar med mjölk om en stund.

Det var väl allt för idag kke…!
Ps… Undra hur stora klockor Mr Ben hade, när A. Einstein hade bara en..


På bilden här ovan är det en av dom gigantiska översvämningsportar som finns över hela holland....

3 kommentarer:

  1. måste va ballt att ratta något som är 130meter.. dammit va coolt :)
    ha en trevlig helg och kör försiktigt.

    ps. ta det lugnt med bullarna så du slipper hänga i vassen i sommar =) //Thomas L

    SvaraRadera
  2. Ta't lungt m bullarna guppe lilla, annars hänger du inte med i mina snurrningar på bandyplanen...Igen:)

    SvaraRadera
  3. Håller me om att London e grått!! Själva flängde vi runt hela London i 40 graders värme och tog kort på sevärdheter, för att komma hem och mötas av att kameran hade pajjat, så det inte blivit några bilder...jävligt tragiskt...

    SvaraRadera