Summa sidvisningar

torsdag 22 oktober 2009

Torsdag..


Dagen är mkt seg, mkt seg. Jag var hemma kl 0800 imorse efter ett sjöräddnings larm 1.5 mil utanför Långskär. Det var en yrkes fiskare som hade fått soppa torsk o drev med sin trål ute. Det var ganska så grov sjö, vågor på ca 2.5-3.0 meter. Våran plan var att läckra över disel till honom och sedan vända tbx till Mariehamn. Sjön gjorde att det var omöjligt att läcktra över disel till fiskebåten. Plan B kom in och vi bogserade honom till lungnare vatten för att skicka över dunkar med Disel till honom. planen var mkt bra o det gick som vi ville, men vi hamnade lite för nära ön vi tog skydd bakom så jag såg fyren rakt ovanför mig. Satan i gatan tänkte jag, nu e det brådis o få igång skiten, eller så åker vi på u trycka bort fiskebåten med maskin o riskera skador i träkonstruktionen. Kan säga att mera än 5 min till godo hade vi inte när trålaren fick igång sin maskin o kunde åka därifrån själv. När allt brallar på så som det gjorde så är man fan inte stor. Respect för havet ska man fan ha, en lite olycka kan bli till katastrof på någon minut ifall man inte har marginalerna på sin sida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar